Przejdź do głównej zawartości

Bezpieczne wakacje

Radzimy jak bezpiecznie wypoczywać ze smartfonem, tabletem i notebookiem. Wielu z nas nie może się rozstać ze swoim smartfonem, tabletem lub notebookiem podczas wakacji. Według prognoz TNS Polska smartfony ma ponad połowa Polaków, a tablet co dziesiąty z nas. Zapewne większość tych urządzeń trafi na plaże, w góry – na wakacje. Urządzenia mobilne to najprostszy sposób na fotografowanie miłych chwil, czy przesłanie pozdrowień z wakacji do rodziny i przyjaciół. 



Jednak wiele urządzeń mobilnych nie jest odpowiednio chronionych i dlatego stają się łatwym celem dla cyberprzestępców. Tymczasem poznanie i stosowanie kilku prostych zasad zapewni naszym „mobilnym asystentom” bezpieczeństwo.

Przede wszystkim należy świadomie korzystać z ogólnie dostępnych sieci internetowych. „Darmowe hotspoty są często nieodpowiednio zabezpieczone, więc przestępcy mogą poznać wysyłane przez nas dane. Mogą łatwo uzyskać dostęp do danych osobistych, takich jak hasła lub kontakty” - wyjaśnia Eddy Willems, G DATA Security Evangelist.

Z tego powodu bankowość internetowa i zakupy online są ryzykowne na wakacjach. Eddy Willems radzi turystom, aby zrezygnowali z tego typu transakcji podczas podróży. Każda płatność w sieci lub zakupy za pośrednictwem publicznego dostępu do internetu mogą oznaczać przechwycenie naszych danych logowania przez e-przestępców, którzy tylko na to czekają. 

Dlatego warto kompleksowo zabezpieczyć swój smartfon, tablet lub laptop. Należy zainstalować wszystkie dostępne aktualizacje i korzystać z rozwiązań zabezpieczających.

Wskazówki dotyczące bezpiecznego wypoczynku:

Przed wakacjami:
  • Zainstaluj oprogramowanie zabezpieczające: nawet na wakacjach powinieneś posiadać zainstalowane skuteczne, kompleksowe rozwiązanie bezpieczeństwa na swoim notebooku, smartfonie lub tablecie.
  • Zawsze aktualizuj oprogramowanie: system operacyjny i używane oprogramowanie powinno być zaktualizowane do możliwie najnowszej dostępnej wersji. Spowoduje to zamknięcie luk, które przestępcy mogą wykorzystywać do ataków.
  • Włącz ochronę przed kradzieżą: użytkownicy powinni podjąć odpowiednie środki ostrożności na wypadek zgubienia lub kradzieży urządzenia. Dzięki modułowi antykradzieżowemu zlokalizujemy swój smartfon, zablokujemy go zdalnie, a nawet usuniemy wszystkie dane. W przypadku notebooków warto zaszyfrować dysk twardy, aby utrudnić złodziejom przeczytanie skradzionych danych.
  • Tworzenie kopii zapasowych: utwórz kopię zapasową wszystkich ważnych danych na nośniku zewnętrznym.
  • Zapisz numery infolinii alarmowych: na wakacjach powinieneś zanotować numery infolinii alarmowych operatora telefonii komórkowej i banku. Dzięki temu karty bankowe lub urządzenia mobilne w przypadku utraty mogą zostać natychmiast zablokowane.


Podczas urlopu:
  • Unikaj publicznych sieci WLAN: z powodu niedostatecznych zabezpieczeń należy unikać korzystania z bezpłatnych hotspotów na lotniskach, dworcach, restauracjach i hotelach. Alternatywą może być własna karta prepaid 3G, która możemy zakupić pierwszego dnia urlopu.
  • Zachowaj ostrożność w kafejkach internetowych: komputery publiczne są na ogół niedostatecznie zabezpieczone, więc jako turysta powinieneś szczególnie unikać bankowości internetowej i zakupów w internecie, oraz nie logować się do żadnych serwisów wymagających podania danych osobowych. W przeciwnym razie przestępcy mogą ukraść Twoje dane i używać ich do celów niezgodnych z prawem.
  • Pozostaw kieszonkowców bez szans: urządzenia mobilne nigdy nie powinny trafiać w ręce nieznajomych. Nie należy zabierać ze sobą smartfonów, tabletów oraz notebooków na basen czy na plażę i pozostawiać ich bez naszej kontroli. Złodzieje mają oko na turystów, którzy niczego nie podejrzewają.
  • Wyłącz sieci bezprzewodowe: połączenia bezprzewodowe, takie jak WLAN, Bluetooth lub NFC powinny być stosowane tylko wtedy, gdy są rzeczywiście potrzebne.
  • Wyłącz transfer danych: wyeliminuje to niespodziewane koszty korzystania z usług zagranicznych operatorów. 



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

PUP – „programy usilnie przeszkadzające”

Internet pełny jest narzekań oraz pytań na temat potencjalnie niechcianego oprogramowania, w skrócie PUP (potenially unwanted programs). Użytkownicy skarżą się na wirusy, które zainfekowały ich przeglądarkę lub paski narzędzi, które włamały się do ich komputera.  Aplikacje z tej grupy nie są jednak przypisane do kategorii złośliwego oprogramowania w szczególności, że większości „infekcji” tego rodzaju jest dość łatwa do uniknięcia.  Ogólnie rzecz biorąc temat PUP jest wieloaspektowym problemem dla użytkowników i branży antywirusowej jednocześnie będąc dochodowym biznesem dla ich dystrybutorów.
PUP to nie malware Określenie złośliwe oprogramowanie odnosi do software’u, którego głównym celem jest wyrządzenie szkód na zainfekowanym urządzeniu lub kradzież informacji z zamiarem ich wykorzystania do działań przestępczych (kradzież tożsamości, nadużycia finansowe czy sprzedaż wykradzionych danych). Nie zawsze jednak możemy tak łatwo rozróżnić typowe złośliwe pliki od potencjalnie niechciane…

Ostrzegamy! Uważajcie na fałszywe maile od Poczty Polskiej

Od kilku dni do naszego laboratorium antywirusowego trafia ogromna liczba zgłoszeń o fałszywych mailach, których rzekomym nadawcą jest Poczta Polska. Maile są dość nieudolnie zredagowane, jednak mogą wprowadzić w błąd mniej doświadczonych lub chwilowo roztargnionych odbiorców.
Już sam tytuł wiadomości powinien spowodować zapalenie się czerwonej lampki w naszych głowach!


Nagłówek Niedostarczoneprzesylkina 7.05.2015, kod:447976prócz  polskich znaków diakrytycznych pozbawiony jest również sensu. W samej treści maila także nie uświadczymy poprawnej polszczyzny, natrafimy za to na maszynowe tłumaczenia z wykorzystaniem translatora internetowego co może sugerować zagraniczne pochodzenie maili.




Jednak te podstawowe błędy, które dyskwalifikują wiadomość, mogą zostać pominięte przez niecierpliwych czekających na internetowe zakupy lub bardzo ważną przesyłkę. Jeżeli odbiorca kliknie (nie róbcie tego w domu!) w buton „Zobacz informacje” zostanie przekierowany do fałszywej strony Poczty Polskiej …

Nic nie zamawiałeś? I tak możesz otrzymać maila o odbiorze paczki.

InPost i jego klienci na celowniku hakerów.
W naszych archiwalnych wpisach często mogliście natknąć się na opisy ataków lub kampanii phishingowych ukierunkowanych na użytkowników serwisu aukcyjnego Allegro. Ostatnio głośno było o nawiązaniu współpracy pomiędzy serwisem, a jednym z największych operatorów pocztowych w kraju firmą InPost. Może właśnie ta współpraca zwróciła uwagę cyberprzestępców, gdyż aktualnie jesteśmy świadkami zmasowanej kampanii phishingowej podszywającej się pod InPost.


Pracownicy G DATA SecurityLabs przechwycili i przeanalizowali fałszywe wiadomości mailowe docierające do użytkowników w całej Polsce. Za akcją prawdopodobnie stoją te same osoby, które kilka tygodni temu rozsyłały fałszywe „Powiadomienia o wciągnięciu na listę dlużników KRD”. Świadczą o tym dane dotyczące autora złośliwego pliku załączanego do wiadomości oraz wykorzystywana do uwiarygodnienia treści personalizacja samego maila, ale o tym za chwilę.


PORÓWNANIE
Adres nadawcy wiadomości o tytule „P…