Przejdź do głównej zawartości

Phising w Delta Airlines - czyli latasz coraz częściej


Internetowi oszuści zrealizowali kolejną kampanię phisingową, przy użyciu stron Delta Air Lines. Dzięki niej skłonili nieostrożnych użytkowników Internetu, do kliknięcia w niezabezpieczone linki, kierujące do fałszywych stron.

Oszuści wysłali wiadomości do klientów, którzy zakupili bilety na lot z Nowego Jorku na 26 listopada (lotnisko John F. Kennedy International Airport) do San Francisco z datą powrotu 1 grudnia.

Wysłana wiadomość wyglądała na email potwierdzający wysłany przez Delta Airlines do swoich pasażerów po zakupie biletu, celem weryfikacji i potwierdzenia zakupu. Pierwsze cztery linki kierowały odbiorców wiadomości do legalnej strony internetowej Delta Airlines. Podczas gdy linki w typowej wiadomości phishingowej są prawie zawsze w 100 procentach linkami "złośliwymi".

Ta przebiegła taktyka wykorzystująca listę prawdziwych linków, które utwierdzają użytkownika w tym, że znajduje się na „prawdziwej” i bezpiecznej stronie kierując użytkowników do stron takich jak US Department of Transport i stron typu SafeTravel.dot.gov. Komunikat ten nie zawierał także żadnych literówek, w przeciwieństwie do większości wiadomości phisingowych. 

Jednak link kierujący do "Odpraw się online", kierował już do stron oszustów.

Moim skromnym zdaniem, ataki phisingowe, są niezwykle niebezpieczne szczególnie ze względu na potencjalne możliwości jakie daje pozyskanie danych osobowych wraz z numerem kart kredytowej.

Delta Airlines w momencie gdy zauważyła powyższe aktywności oszustów i napływ fałszywych mejli, ostrzegła na swojej stronie internetowej tych, którzy otrzymują fałszywe wiadomości, aby unikali otwierania przesyłanych w załączniku plików.

"Wiadomości te twierdzą, że kupiłeś bilet w Delta Airlines, a Twoje konto zostało obciążone przy
pomocy Twojej karty kredytowej. Faktura lub paragon zakupu jest dołączony do wiadomości e-mail".

Delta Airlines poinformowała również, że "Nie należy otwierać załączników , które mogą zawierać
niebezpieczne wirusy lub uszkodzić Twój komputer. Bądźcie pewni, że Delta Airlines nie wysyła takich
e-maili i karty klientów kredytowych nie zostały obciążone przez Delta Airlines".

Pytanie, kto ich posłucha? :D

Jeśli stałeś się ofiarą tego oszustwa phisingowego, Delta Airlines rekomenduję abyś zmienił swój nr PIN w swoim programie SkyMiles i dodatkowo monitorował swoje konto w celu zwrócenia szczególnej uwagi na każdy podejrzany nowy przycisk czy też komentarz.

I na koniec kilka słów podsumowujących: Nawet firmy rozmiaru Delta Airlines, nie do końca wiedzą w jaki sposób mogą się obronić przed atakami phisingowymi. Dlatego pamiętajmy, aby nigdy w 100% nie ufać temu co widzimy na stronach internetowych, nawet tych największych firm. W dobie coraz powszechniejszego przenoszenia większości aktywności do Internetu, pojawia się coraz to więcej "oszustów-specjalistów", którzy często są dużo bardziej sprytni niż administratorzy stron typu Delta Airlines.

Jak zwykle - zdrowy rozsądek przede wszystkim. Miłego weekendu!
Łukasz Nowatkowski

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

PUP – „programy usilnie przeszkadzające”

Internet pełny jest narzekań oraz pytań na temat potencjalnie niechcianego oprogramowania, w skrócie PUP (potenially unwanted programs). Użytkownicy skarżą się na wirusy, które zainfekowały ich przeglądarkę lub paski narzędzi, które włamały się do ich komputera.  Aplikacje z tej grupy nie są jednak przypisane do kategorii złośliwego oprogramowania w szczególności, że większości „infekcji” tego rodzaju jest dość łatwa do uniknięcia.  Ogólnie rzecz biorąc temat PUP jest wieloaspektowym problemem dla użytkowników i branży antywirusowej jednocześnie będąc dochodowym biznesem dla ich dystrybutorów.
PUP to nie malware Określenie złośliwe oprogramowanie odnosi do software’u, którego głównym celem jest wyrządzenie szkód na zainfekowanym urządzeniu lub kradzież informacji z zamiarem ich wykorzystania do działań przestępczych (kradzież tożsamości, nadużycia finansowe czy sprzedaż wykradzionych danych). Nie zawsze jednak możemy tak łatwo rozróżnić typowe złośliwe pliki od potencjalnie niechciane…

Ekspert ds. bezpieczeństwa na wakacjach: Czy hotelowe sejfy są bezpieczne?

Okres letni w mediach często nazywany ogórkowym ma swoje prawa. Jednym z nich są tematy, które normalnie nie przebiłyby się na pierwsze strony gazet czy nagłówki stron internetowych. Podobnie jest z historią, którą dziś będziemy chcieli wam przybliżyć. W normalny dzień roboczy nie jest to główne zadanie pracowników naszego SecurityLabu, jednak w okresie letnich wyjazdów postanowiliśmy sprawdzić jeden z hotelowych sejfów. I co? Z bezpieczeństwem nie ma on za dużo wspólnego.
Ekspert ds. bezpieczeństwa na wakacjach Wciąż jesteśmy na początku okresu wakacyjnego i wielu z nas długo wyczekiwany urlop ma wciąż w planach. Co powinniśmy wiedzieć wybierając się na wyjazd z wartościowymi rzeczami, na które tak ciężko pracowaliśmy przez cały rok poprzedzający nasz urlop? Jeżeli będziecie wypoczywać w hotelu możecie natknąć się w swoim pokoju na tzw. sejf hotelowy. Nasz ekspert wybrał się na zasłużoną przerwę od wyszukiwania i analizowania kolejnych wirusów i trojanów. W hotelu natknął się na popu…

Nic nie zamawiałeś? I tak możesz otrzymać maila o odbiorze paczki.

InPost i jego klienci na celowniku hakerów.
W naszych archiwalnych wpisach często mogliście natknąć się na opisy ataków lub kampanii phishingowych ukierunkowanych na użytkowników serwisu aukcyjnego Allegro. Ostatnio głośno było o nawiązaniu współpracy pomiędzy serwisem, a jednym z największych operatorów pocztowych w kraju firmą InPost. Może właśnie ta współpraca zwróciła uwagę cyberprzestępców, gdyż aktualnie jesteśmy świadkami zmasowanej kampanii phishingowej podszywającej się pod InPost.


Pracownicy G DATA SecurityLabs przechwycili i przeanalizowali fałszywe wiadomości mailowe docierające do użytkowników w całej Polsce. Za akcją prawdopodobnie stoją te same osoby, które kilka tygodni temu rozsyłały fałszywe „Powiadomienia o wciągnięciu na listę dlużników KRD”. Świadczą o tym dane dotyczące autora złośliwego pliku załączanego do wiadomości oraz wykorzystywana do uwiarygodnienia treści personalizacja samego maila, ale o tym za chwilę.


PORÓWNANIE
Adres nadawcy wiadomości o tytule „P…